Municipality begins 2025/26 municipal budget process

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Le texte en français suit.

The Halifax Regional Municipality has begun the 2025/26 municipal budget process with the introduction of the 2025/26 Capital Plan.

Every year, Regional Council approves a Budget and Business Plan and a Capital Plan. These documents represent the annual municipal budget, which funds all costs associated with servicing a growing municipality.

This includes day-to-day municipal operations (e.g. transit, police, fire, garbage collection, snow clearing), capital priority initiatives approved by Regional Council (e.g. HalifACT, Cogswell District project, Integrated Mobility Plan) – as well as capital projects and investments to purchase, construct, rehabilitate and replace municipal assets like buildings, roads, active transportation, parks and bridges.

The 2025/26 municipal budget is a transitional budget. It will be the first budget under the recently elected Regional Council and the final budget of the 2021-25 Strategic Priorities Plan. It will reflect the previous Council’s decisions and strategic priorities – balancing the continuity of services while adapting to emerging needs and challenges, including the future priorities to be determined by the current Council in the 2026-30 Strategic Priorities Plan.

The region continues to see rapid population growth, which results in increased demand on municipal services. To accommodate this, the need for new infrastructure is balanced with maintaining existing municipal assets. In addition, the threat of US tariffs on trade, the continued rise of inflation creates a challenging fiscal environment, faced by many jurisdictions.

Over the coming weeks, each business unit will present their 2025/26 budget and business plans. During each meeting, time will be set aside for members of the public to provide insight and comments – both in-person and virtual. For more information or to register as a speaker, email the Municipal Clerk’s Office at clerks@halifax.ca or 902-490-4210.

In mid-March, the Budget Committee will review the Budget Adjustment List, or BAL. This includes all additional items that business units have presented beyond their proposed budgets, including add-ons and subtractions.

In April, Regional Council will provide a full review of the 2025/26 Budget & Business Plan and Capital Plan.

For more information about the 2025/26 municipal budget and the schedule for business unit presentations, visit halifax.ca/budget.

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La municipalité entame le processus budgétaire municipal 2025-2026

La Municipalité régionale d’Halifax a entamé le processus budgétaire municipal 2025-2026 avec la présentation du Plan d’immobilisations 2025-2026.

Chaque année, le conseil régional approuve un budget et un plan d’activités ainsi qu’un plan d’immobilisations. Ces documents représentent le budget municipal annuel, qui finance tous les coûts associés à l’entretien d’une municipalité en croissance.

Cela comprend les opérations municipales quotidiennes (par exemple, le transport en commun, la police, les pompiers, la collecte des ordures, le déneigement), les initiatives prioritaires approuvées par le conseil régional (par exemple, HalifACT, le projet du district de Cogswell, le Plan de mobilité intégrée) – ainsi que les projets d’immobilisations et les investissements pour l’achat, la construction, la réhabilitation et le remplacement d’actifs municipaux tels que les bâtiments, les routes, les transports actifs, les parcs et les ponts.

Le budget municipal 2025/2026 est un budget de transition. Ce sera le premier budget sous le conseil régional récemment élu et le budget définitif du Plan des priorités stratégiques 2021-2025. Il reflétera les décisions et les priorités stratégiques du Conseil précédent – en équilibrant la continuité des services tout en s’adaptant aux besoins et aux défis émergents, y compris les priorités futures à déterminer par le Conseil actuel dans le Plan des priorités stratégiques 2026-2030.

La région continue de connaître une croissance démographique rapide, ce qui entraîne une demande accrue de services municipaux. Pour répondre à cela, le besoin de nouvelles infrastructures est équilibré avec la préservation des actifs municipaux existants. En outre, la menace de tarifs américains sur le commerce, la hausse continue de l’inflation crée un environnement fiscal difficile, auquel de nombreuses juridictions sont confrontées.

Au cours des prochaines semaines, chaque unité opérationnelle présentera son budget et ses plans d’affaires pour 2025/2026. Au cours de chaque réunion, du temps sera réservé aux membres du public pour qu’ils puissent apporter leurs réflexions et leurs commentaires, à la fois en personne et virtuellement. Pour plus d’informations ou pour vous inscrire en tant que conférencier, envoyez un courriel au Bureau du greffier municipal à clerks@halifax.ca ou appelez le 902-490-4210.

En mi-mars, le comité sur le budget examinera la liste d’ajustement budgétaire, ou LAB. Cela comprend tous les éléments supplémentaires que les unités opérationnelles ont présentés au-delà de leurs budgets proposés, y compris les ajouts et les soustractions.

En avril, le conseil régional effectuera un examen complet du budget et du plan d’activités 2025/2026 et du plan d’immobilisations.

Pour plus d’informations sur le budget municipal 2025-2026 et le calendrier des présentations des unités opérationnelles, visitez halifax.ca/budget.