Municipality makes interim bikeway improvements in support of the All Ages and Abilities Bike Network

Posted:

EN
FR

Le texte en français suit

The Halifax Regional Municipality is advising residents that interim bikeway improvement measures will soon be installed along several corridors in the Regional Centre. Quick-build materials like flexible bollards, concrete curbs, paint, speed tables, and signage will be added to improve cycling safety and connectivity in the near-term until permanent measures can be installed along these routes in the next 1-5 years.

Interim bikeway improvements targeted for Fall 2022 installation include:

  • Bell Road
  • Slayter Street
  • Devonshire Avenue, including Duffus Street from Novalea Street to Isleville Street
  • Isleville Street, Maynard Street and Creighton Street, including Fuller Terrace and Northwood Terrace
  • Liverpool Street and George Dauphinee Avenue
  • Bayers Road to the Chain of Lakes Trail via Ashburn Avenue, Abbott Drive, Elliott Street and Ralston Avenue

Along routes with existing painted bike lanes, an interim physical barrier will be introduced between the bikeway and vehicular travel lanes. On quieter, residential streets, painted sharrows and interim traffic calming measures will be installed to help promote slow, single file lane sharing.

Installation will take place in phases over the coming weeks. Prior to installation, residents will be made aware of the specific improvements on or around their street via letter.

The installations will also benefit the safety of people walking and rolling by reducing vehicular speeds and crossing distances at major intersections.

This project will allow for the continued development of a safe and comfortable cycling network, while improving existing facilities by adding protected bike lanes and safety improvements.

These improvements align with the municipality’s All Ages and Abilities Bikeway Network and ensure a safer, more connected transportation network as outlined in the Integrated Mobility Plan. Protected bike lanes and related improvements, such as curb extensions and speed tables, help maintain a safe, connected, and accessible transportation network.

This investment is also an example of the municipality’s commitment to its “Towards Zero” approach, which is focused on moving closer towards zero fatalities and injuries for people using any mode of transportation, as outlined in our Strategic Road Safety Framework.

For more information, visit halifax.ca/interimbikeways.

**************************************************************************************************

La Municipalité régionale d’Halifax avise les résidents que des dispositifs provisoires d’amélioration des voies cyclables seront bientôt installés le long de plusieurs couloirs du Centre régional. Du matériel à montage rapide, tel que des bornes de protection souples, des murets de béton, de la peinture, des plateaux ralentisseurs et des panneaux de signalisation, sera ajouté pour améliorer la sécurité des cyclistes et la connectivité à court terme jusqu’à ce que des dispositifs permanents puissent être installés le long de ces circuits au cours des cinq prochaines années.

Les améliorations provisoires aux voies cyclables dont l’installation est prévue à l’automne 2022 sont notamment les suivantes :
 

  • Chemin Bell
  • Rue Slayter
  • Avenue Devonshire, y compris la rue Duffus, entre les rues Novalea et Isleville
  • Rues Isleville, Maynard et Creighton, y compris Fuller Terrace et Northwood Terrace
  • Rue Liverpool et avenue George Dauphinee
  • Chemin Bayers jusqu’au sentier Chain of Lakes via l’avenue Ashburn, Abbott Drive, la rue Elliott et l’avenue Ralston

Le long de routes comportant déjà des bandes cyclables peintes, une barrière physique provisoire sera ajoutée entre les voies cyclables et les voies de circulation des véhicules. Dans des rues résidentielles, plus calmes, des marquages de voie partagée peints sur la chaussée et des dispositifs provisoires d’apaisement de la circulation seront installés pour aider à encourager le partage des couloirs à une seule voie à circulation lente.

De plus, les installations assureront la sécurité des piétons et de patineurs en réduisant la vitesse des véhicules et les distances de passage aux intersections principales.

L’installation sera échelonnée au cours des prochaines semaines. Avant l’installation, les résidents seront informés par lettre des améliorations précises dans leur rue ou autour de celle-ci.

Ce projet permettra le développement continu d’un réseau cyclable sûr et confortable, tout en améliorant les installations existantes par l’ajout de bandes cyclables protégées et des améliorations à la sécurité.

Ces améliorations cadrent avec le réseau de pistes cyclables pour les résidents de tous âges et de toutes capacités de la municipalité et assurent un réseau de transport plus sécuritaire et plus relié, tel que décrit dans le Plan de mobilité intégré. Des bandes cyclables protégées et des améliorations connexes, comme le prolongement de bordures de trottoir et des plateaux ralentisseurs, contribuent à maintenir un réseau de transport sécuritaire, relié et accessible.

Cet investissement constitue également un exemple de l’engagement de la municipalité à l’égard de son approche « Vers zéro », qui vise à se rapprocher du zéro décès et blessure pour les personnes utilisant n’importe quel mode de transport, conformément à notre Cadre stratégique de sécurité routière.

Pour en savoir plus, visitez le site à halifax.ca/interimbikeways.